MKČ. Tiesa. Popierius, pastelė. 1905. / Truth. Pastel on paper. 1905.

Antrasis, ciklo „Čiurlionio Vilniaus istorijos”, fragmentas, atskleidžiantis Čiurlionio įsitraukimą į Vilniuje atgimstančios Lietuvos vizijos kūrimą ir jo apsupties žmonių pirmąją reakciją į Čiurlionio atsiradimą Vilniuje – tai Onos Elžbietos Pleirytės-Puidienės / Vaidilutės / 1906 12 21, įrašas dienoraštyje:

„1906 12 21. Šiandien baigėme kabinėti Vileišio rūmuose parodos paveikslus. Iš paveikslų labai gražūs Stabrausko, Kalpoko ir įstabūs Čiurlionies <...> Čiurlionies paveikslai nepaprasti. Sunku net pasakyti kas tie jo paveikslai... Daug Europos muziejų esu lankiusi, bet nieko panašaus neteko dar man matyti <...> Nepaprastas ir pats Čiurlionis – vienas iš tų žmonių, kurie patraukia į save visų akis, verčia pastebėti save, bet tuo pat laiku ir varžo savo ypatinga, gilia konstrukcija. Vidutinio amžiaus ir ūgio, ryškiu, net aštriai užbrėžtu veido profiliu; greičiau negražus ir niūrus. Bet didelės, giliai žvelgiančios akys, ramus, bet aiškus liūdesio šešėlis ir nepaprasta inteligencija skiria jį iš visų kitų tarpo.

<...> Tas dvi dienas dirbo tarp mūsų, kabinėdamas savo paveikslus, bet kalba mažai, laikosi nuošaliai. Mes gi, visi kiti – seniai susibičiuliavę žmonės, dirbam juokaudami, plepėdami. Man rodėsi, jog Čiurlioniui keistas buvo tas mūsų familijariškumas ir neceremoningumas. Stebėjo iš tolo, kai kada gražiai nusišypsodamas ir tylėdamas.“

Pasakojimų ciklas skirtas Vilniaus miesto 698 gimtadieniui pažymėti.

//

On the occasion of Vilnius’ birthday, Čiurlionis House offers several historical fragments, revealing Čiurlionis’ involvement in the creation of a vision of reborn Lithuania and the first reaction of the people around Čiurlionis to his arrival in Vilnius.

Second story – Ona Elžbieta Pleirytė-Puidienė / Vaidilutė / 21 December 1906, entry in the diary:

“21 December 1906. Today we finished hanging the paintings of the exhibition in Vileišis Palace… From the paintings, those of Stabrauskas and Kalpokas are very beautiful, and Čiurlionis’ paintings are amazing <...> Čiurlionis’ paintings are extraordinary. It’s hard to even say what those paintings are ... I’ve visited a lot of European museums, but I haven’t seen anything like it yet <...> Čiurlionis himself is also extraordinary – one of those people who attracts everyone’s attention, makes himself noticeable, but at the same time is constrained by his special, deep construction. Of medium age and height, with a bright, even sharply defined facial profile; rather not handsome and gloomy. But large, deeply gazing eyes, a calm but clear shadow of sadness, and extraordinary intelligence set him apart from all others. <...> Those two days he worked among us, hanging his own paintings, but spoke very little, keeping his distance. We, everyone else, have been friends for a long time, we work making jokes and chattering. It seemed to me that for Čiurlionis our familiarity and non-ceremonialism felt strange. He watched from afar, sometimes smiling and remaining silent.”

 

Mūsų veiklą taip pat galite sekti / Connect with us::

Facebook | Instragram | Youtube | ČNaujienlaiškis

 

Kiti susiję straipsniai:

Čiurlionio Vilniaus istorijos | „Ir Vilnius tą naktį buvo lyg gražiausia pasaka“

Čiurlionio Vilniaus Istorijos | „Kartok, Čiurlionie, be nustojimo tas dainas“

Čiurlionio Vilniaus istorijos | „Mylėjo Vilnių, jo kreivas gatveles”

Vilniau, su gimtadieniu! | Čiurlionio Vilniaus istorijos